tirsdag den 13. juli 2010

San Francisco dag 2

Det har igen været en spændende dag.
Fra morgenstunden var det overskyet og ret koldt, så vi måtte igen finde de lange bukser frem. Vi startede dagen med at tage til pier 33, hvor vi stod på færgen til Alcatraz. På sejlturen derud får man et rigtig flot udsyn til øen, og man får fornemmelsen af hvordan fangerne må have haft det, da de blev sejlet over til øen og tænktpå atde måske ikke slap derfra i live.

Alcatraz blev åbnet i 1934 og lukkede i 1963 pga. for store vedligeholdelsesudgifter. Det har huset nogle af de værste forbrydere i USA's historie såsom Al Capone, Ned "Machine Gun" Kelly og "Birdman", som nogle måske har hørt om. Der har været adskillige flugtforsøg fra Alcatraz, men kun et er værd at nævne. I 1962 lykkedes det tre mænd at flygte efter års planlægning, hvor de lidt efter lidt har gravet ventilationen fri fra betonvæggen med skeer, for endelig en nat at klatre ud af den, op på taget og derfra ud i vandet. Dette er meget kendt og der er endda lavet en film om det. Man fandt dem aldrig, så man ved ikke om de druknede eller om de rent faktisk klarede den.

Det var ikke bare fangerne, der boede på øen. Også fangevogterne og deres familier boede der og der var store lejlighedskomplekser og endda enskole.

I selve fængslet er der fire blokke, hvoraf A, B og C er almindelige celleblokke mens blok D er isolation. Vi kunne ikke se, hvilke celler de "berømte" fanger havde siddet i, for fangerne flyttede tit rundt, men der var nogle celler de havde bevaret som de var engang.

Der var en audio tour med i billetprisen, hvor vi blev guidet gennem fængslet af tidligere fanger og fangevogtere. Det var rigtig spændende at høre deres personlige fortællinger.

Tilbage på molen var det blevet godt vejr og helt skyfrit, så nu havde vi pludselig for meget tøj på. Det er meget typisk for San Francisco om sommeren. Efter en hurtig frokost lejede vi en tandem og cyklede ud til Golden Gate Bridge, en rigtig flot tur langs kysten og en sjov måde at komme frem på. Efter lidt begyndervanskeligheder blev vi ret gode til det : )

Golden Gate Bridge var i mange år den længste hængebro i verden og har i mange år været et symbol og kendetegn for San Francisco.

Fra broen har man en rigtig flot udsigtover San Francisco og Alcatraz.

Vi brugte 2 timer på cyklen og gik derefter de 2 km fra Fisherman's Wharf hjem til hotellet og hvilede os lidt.

Om aftenen tog vi en tur i biffen og så Grown Ups med Adam Sandler, Chris Rock og Kevin James m.fl. Rigtig sjov!

I morgen henter vi vores lejede bil og skal køre hele dagen på vej mod LA